Waarom schrijf je eigenlijk een boek? Al sla je me tot moes; geen idee. Het is praten in mezelf, dat teruglezen en me dan afvragen waarom ik niet vaker naar mezelf luister. Het is als een marathon: tweeënveertig kilometer inspiratie, frustratie, verbazing, kapot zijn en je daarna weer beter voelen. Terwijl ik dit schrijf, zit ik met de beentjes omhoog op de bank na een nachtelijke marathon te hebben gelopen. Gaat het nu om die te grote medaille na afloop? Voor mij gaat het om de reis. De schema’s van de coach, mijn discipline als het op tijd vrij maken aan komt en verder maar één ding: rennen.
Ooit was er een akelig druk manneke in het jaar 490 voor Christus. De Griekse soldaat Pheidippides was vervuld van vreugde en enthousiasme. Hij had goed nieuws om te delen, een overwinning. Eindelijk hadden de Grieken gewonnen van die bijdehante Perzen. Dat drukke manneke werd de boodschapper van het goede nieuws. Vanuit de plaats Marathon ging hij volle kracht vooruit richting Athene. Geen plaspauze of verfrissing onderweg, maar doelgericht op pad met een mooie boodschap om te delen. Bij aankomst een sprong van vreugde en de kreet ‘We hebben gewonnen!’. Om vervolgens in elkaar te zakken, dood. Hij had een zonnesteek opgelopen.
Het is de moraal van dit verhaal – al zijn historici het nog niet helemaal eens over de waarheidsgetrouwheid ervan. Ik schrijf dit boek zoals Pheilippides dwaas bleef rondrennen. Ik voel de behoefte om mijn boodschap te delen. En daarna wil ik neervallen, geveld door een zonnesteek om vervolgens weer gewekt te worden door een groep derdeklassers die me besproeien met hun waterpistooltjes. Als een kind wil ik met open ogen door het leven blijven gaan. Dat begint met een doel waar veel lef voor nodig is. En laat dat nou net het enkelvoud van leven zijn. ‘Lev’ is ook het Hebreeuwse woord voor ‘hart’. Ik spring met een open hart de wereld in!
Boekbestellingen Welkom via mail, app, pb of via je stemgeluid!
vanaf 7 maart 2018 is het boek LEF! te koop
ook via de webshop: www.darebeweegt.nl
Mijn hoofd vol dromen…..
En omdat ze er altijd zijn: Reasons to believe!
Bron:
Foto Ina, bewerking Rein Hermens
You Tube Coldplay, a head full of dreams(met de prachtige speech van Charlie Chaplin)
Coca Cola commercial: Reasons to believe